Шукати в цьому блозі

Загальна кількість переглядів сторінки

вівторок, 5 грудня 2017 р.

ВИКЛИКИ СЬОГОДЕННЯ: ВЗАЄМОДІЯ СТУДЕНТ-ВИКЛАДАЧ



ВИКЛИКИ СЬОГОДЕННЯ: ВЗАЄМОДІЯ СТУДЕНТ-ВИКЛАДАЧ
або, що нам потрібно зробити для того, щоб не втратити увагу та повагу?

Сучасний світ ставить перед освітянами значні виклики. Ці виклики неоднозначні, і ми їх асоціюємо насамперед з основними проблемами вищої освіти. Усі ці проблеми можна звести до трьох основних:
1. Неповага до викладача, яка асоціюється насамперед з низькою оплатою праці
2. Недосконалі програми навчання та стандарти (бюрократія, МОН)
3. Не такі студенти.
Шукаючи відповіді на причину цих питань, їх зміст і шляхи вирішення, потрібно задати собі запитання коли викладачі востаннє виходили на страйк та акцентували увагу на низькому рівні власної професії, чи скільки зауважень і пропозицій було подано з метою вдосконалення навчальних планів чи державних стандартів. Тому вирішення 1 і 2 питання полягає у нас самих. Основним має бути саме третє питання – «Не такі студенти». У цьому випадку, щоб змінити студентів, і сформувати з них «таких як потрібно», нам самим потрібно змінитися. На мою думку, основний виклик, що стоїть перед сучасними педагогами, це психологічні, які виходять з особистих переконань і особистої освіченості.
Визначаючи виклики сучасності у  взаєминах викладач-студент, слід зосередити увагу на тому, що ці виклики стосуються насамперед педагога. Завдання останнього не тільки знайти достатній рівень комунікації зі студентом, а й підготувати його до майбутнього.
Сучасні проблеми і стан вищої освіти можна охарактеризувати трьома буквами зі слайду №3 – «X» «Y» «Z». Біда в тому, що зовсім некультурне словосполучення яскраво демонструє, що будь-яка помилка у реформуванні призведе до найгірших результатів.
Різницю між педагогами і студентами (учнями) також можна пояснити наведеними літерами – X, Y, Z. Так це літери одного алфавіту, формують єдине ціле, але вони цілком різні. Так само різні не тільки педагоги зі студентами. Вони різні між собою. Особливо ця різниця проявляється в колі педагогів.
В дійсності наведені букви є символами трьох основних поколінь, які представлені у сучасній вищій освіті. У 1991 році американські вчені Вільям Штраус та Ніл Хоувм запропонували і аргументували «теорію поколінь». Зараз вона є надзвичайно популярною. Є різноманітні аргументи на користь того чи іншого датування. Єдиною засторогою по відношенню до українців є те, що зазначені покоління в умовах УРСР і жорсткого ідеологічного режиму, не могли розвивати і повністю реалізовувати власні цінності. Однак, нереалізовані цінності в умовах тоталітаризму, проявляються зараз.
Виходячи із типологізації поколінь, можна стверджувати, що серед сучасних педагогів представлені покоління:
1.              Покоління Бебі-бумерів/Переможці/Пророки (народжені в 1943-1963 рр.).
2.              Покоління Х/Невідоме покоління/Кочівники/Самостійні (народжені в 1963-1983 рр.).
3.              Покоління Y/ Next або Мілленіуми – схожі на GI (народжені в 1983-2000/2003 рр.), (частина сучасних педагогів є уже навіть теоретично 1993-1995 років)
4.              Покоління Z – схожі на Тихих (народжені в 2000/2003рр. - …)
Представники останнього покоління, є тими кого ми чекаємо на студентською партою, а перші з них сядуть за неї уже в 2018 році.
Більш детально про психологічні і цінносні характеристики згаданих вище поколінь можна ознайомитися за посиланням Теорія поколінь. Покоління Y та Z.  
 На слайдах № 6 та 7 продемонстровано основні відмінності між представниками згаданих поколінь. Можемо прослідкувати, що вони проявляються у комунікації, мотивації, ставленні до роботи, і відповідно до навчання та освіти. Представники сучасної студентської молоді відсторонюються від живого спілкування, надаючи перевагу спілкуванню в соціальних мережах, вони не читають книг, а шукають основну інформацію в Інтернеті.
Для педагогів основним висновком з цього є те, що ми більше не є основним джерелом одержання інформації і знання для сучасного, а тим більше майбутнього студента. Сучасну молодь цікавить широкий спектр проблем, що проявляється у інтердисциплінарності та прагненні до самореалізації – 72% прагнуть створити власну справу (стартапери).
То де ж місце педагога у сучасній освіті? Педагог має стати провідником, надійним провідником у світі інформації, враховуючи при цьому основні характерні риси сучасної молоді: їх навчання можна визначити, як  STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) – це ще один аргумент на користь економічної спрямованості молоді; бажання безпеки, мінімалізм, а також відсутність концентрації. Підраховано, що пікова концентрація покоління Z становить 8 секунд. Тому слід сформувати такі питання і аргументи, які точково відповідають цим вимогам.
Основними порадами для освітян у боротьбі за увагу і повагу абітурієнта, на нашу думку є:
1.   розробка освітніх онлайн-курсів, різних за тематикою, таймінгом. Єдине їх завдання відповідати вимогам ринку і психологічним потребам молоді, яку сьогодні цікавить можливість відкрити власний бізнес, а завтра – як навчитися малювати картини, чи отримати роль у театрі;
2.   практичне спрямування університетських курсів – тісний зв'язок з роботодавцем і бізнесом є запорукою цікавого навчання, його практичної спрямованості, що цікавить молодь насамперед;
3.   Створення короткотривалих курсів і дисциплін. Вони мають стосуватися найпроблемніших аспектів життя, а з іншого боку – стимулювати інтерес до основних навчальних предметів вузу.
Як нам цього досягти?
Корпорація Google пропонує масштабний контент, абсолютно безкоштовний для освітян, який дозволить нам перенести освітній процес у сферу перебування абітурієнтів. Іншими засобами є соціальні можливості, навчальні і виховні властивості яких є високими (Facebook, YouTube). Ефективним є ведення персональних блогів викладачів, які окрім практичності, можуть слугувати і окремим джерелом прибутків.

Так, це все для нас абсолютно нове. Але, хто не вчиться, не має права навчати інших.

Немає коментарів:

Дописати коментар