Шукати в цьому блозі

Загальна кількість переглядів сторінки

понеділок, 16 квітня 2018 р.

Досвід вищої освіти Німеччини

Досвід вищої освіти Німеччини

Ми усі чуємо про сучасну освіту Фінляндії, успіхи Кореї, США та Британії,
але лідером ЄС є Німеччина. Тому, що там вивчають і як, випала нагода
познайомитися 12-14 квітня відвідавши м. Берлін і два його найбільші
університети - Гумбольдтський університет Берліна (Humboldt-Universität
zu Berlin) та  Вільний університет Берліна (Freie Universität Berlin). Цікаво,
що конкуруючі між собою вузи, мають спільний медичний факультет.

То, що є у німців такого, чого немає у нас?
Перша особливість німецької вищої освіти полягає в тому, що випускник
школи рік відводить особистому розвитку, мандрівкам, пробує себе в роботі,
що дозволяє йому чітко визначитися з майбутнім фахом.
Друга особливість полягає в тому, що всі навчальні програми вузів
уніфіковані, а це дозволяє студентам повноцінно застосовувати власне
право на академічну мобільність.
Третя особливість полягає в тому, що щороку, в Берліні, диплом юриста
отримують 300-400 осіб, а на всю Німеччину всього кілька тисяч.
І виявляється, що їх вистачає і вони комфортно та сумлінно виконують свою
роботу. Щоб стати юристом закінчити вуз недостатньо. Потрібно здати два
кваліфікаційні екзамени (1 - після закінчення вузу: 2 - після двох років
практичної діяльності). Ну і щоб бути правником не обов’язково отримувати
диплома магістра, достатньо і бакалавра.
Навчаються студенти звично - лекції та семінари, але з першого курсу усе
навчання тісно переплітається з практикою. Це забезпечується шляхом
реалізації так званої “симуляції судових справ” (Moot court). Яка на старших
курсах може принести її учасникам суттєву фінансову винагороду, оскільки
такі симуляції є загальноєвропейськими і передбачають цінні подарунки.


Зі слів мого брата Андрія Іліна, який уже більше 5 років отримав ліцензію
адвоката в Німеччині, найбільш цінними і корисними у практичній діяльності
були курси необов’язкові для вивчення. Такі факультативи читали практики
- дійсні судді, адвокати та прокурори, що на особистому досвіді розповідали
особливості застосування норм права.
А ще вразило, що студенти працюють в бібліотеці, сумлінно відвідують
навчальні заняття.
Вразила відвертість і щирість німецьких викладачів, які висловлюють
бажання читати лекції в Україні, не переслідуючи при цьому комерційної
мети. Там бути професором статусно і навіть престижніше ніж депутатом
Бундестагу.
Четверта особливість - студентам створено максимально комфортні
умови для навчання - зини відпочинку, мультимедійне обладнання та ін.
Хоча, для відпочинку німецькому студенту не завжди потрібні дивани чи
крісла - вони обирають підлогу, що говорить про її чистоту. Звісно в
університетах не роблять ремонти щороку, там не бігають роти
прибиральниць, там працює правило - Чисто не там де прибирають, а там -
де не смітять.


П’ята особливість - вузи себе рекламують, і не тільки тим, що вони є
сучасними чи знаходяться в чудових історичних спорудах - вони себе
успішно рекламують, мають невеличкі колекції одягу (навіть для
кількамісячних є бодіки), широкий спектр рекламної поліграфічної продукції
(але менший як польські вузи). Але найкращою їх рекламою є їхні випускники.
Ну і згадалося ще одне! Чекаючи під стінами місцевого суду, підслухали
розмову двох студенток-практиканток, які жалілися на неймовірну кількість
завдань, які їм дав керівник практики.


Багато роботи у вузах приділяється науковій роботі, але про конференцію,
що ми відвідали впродовж двох днів краще напише Олександр Острогляд.
Скажу тільки одне - кожен факультет має власний науковий інститут.
Так, у них є чого вчитися, є що запозичувати. Вони готові до співпраці,
але тільки до реальної і важкої роботи, що відповідає потребам ринку та
сучасності.

Думаю повторити успіх Німечини не складно, але досягти цього можна
тільки завдяки наполегливій і сумлінній праці.
P.S. далі буде про знамениті німецькі дороги, інфрастуркуру, ціни, культура та ментальність

Немає коментарів:

Дописати коментар